Međunarodni dan pismenosti 2018.
Autor: Unknown , 7. 9. 2018.
Tema: Pismenost i razvoj vještina
Međunarodni dan pismenosti obilježava se 8. rujna svake godine, a utemeljio ga je UNESCO davne 1967. godine, s ciljem promoviranja važnosti učenja i pismenosti, ali i osvješćivanja javnosti o problemu nepismenosti koji još uvijek pogađa veliki dio svjetskog stanovništva.
Pismenost je jedno od temeljnih ljudskih prava. Obuhvaćeno je pravom na obrazovanje i predstavlja temelj za stjecanje znanja, osoban razvoj pojedinca i napredak društva u kojemu živimo. Pismenost je apsolutno nužan preduvjet društvenoga i osobnoga razvoja.
Ovogodišnja tema „Pismenost i razvoj vještina“ naglašava integrirane pristupe koji istodobno mogu podržati razvoj pismenosti i vještina koje će u konačnici poboljšati život i rad ljudi, te doprinijeti pravednim i održivim društvima.
Definicija pismenosti i nepismenosti se u posljednjih dvadesetak godina drastično promijenila.
Sve je zakuhao Alvin Toffler onom antologijskom definicijom nepismenosti s kraja prošloga stoljeća: „Nepismeni 21. stoljeća neće biti oni koji ne znaju čitati i pisati, već oni koji neće znati učiti i dopuniti ili obnoviti svoje znanje.”
Najozbiljniji signali da nešto ne štima s obrazovnim sustavima uvijek dolaze s tržišta rada. A globalno tržište rada suočilo se s golemim brojem školovanih mladih ljudi koji su samo prividno pismeni: odlično čitaju i pišu, ali su funkcionalno nepismeni, nesposobni pročitati i/ili kreirati složenije nelinearne podatke (tablice, grafikone, karte...) razumjeti i ispuniti formulare, sastavljati i pratiti protokole..., točnije: nesposobni su za cjeloživotno učenje.
Sedam vrsta informacijske pismenosti:
ČITATELJSKA PISMENOST (PISA je definira kao „razumijevanje i korištenje pisanih tekstova, razmišljanje o njima i angažman prilikom čitanja radi postizanja osobnih ciljeva, razvoja vlastitog znanja i potencijala te aktivnog sudjelovanja u društvu“.)
MATEMATIČKA PISMENOST (PISA definira osam kompetencija matematičke pismenosti: Matematičko mišljenje i zaključivanje; matematičko argumentiranje; komunikaciju; modeliranje; postavljanje i rješavanje problema; prezentiranje; korištenje simbola, formalnog i tehničkog jezika i operacija; korištenje alata i tehnologija).
PRIRODOSLOVNA PISMENOST (PISA je definira trima makrokonceptima: prirodoslovno znanje ili koncepti - znanje iz prirodoslovlja i znanje o samoj znanosti; prirodoslovni procesi – sposobnost pronalaženja, tumačenja i djelovanja na temelju dokaza: opisivanje, objašnjavanje i predviđanje prirodoslovnih pojava, razumijevanje znanstvenog istraživanja te tumačenje znanstvenih dokaza i zaključaka; prirodoslovni konteksti – primjena prirodoslovnog znanja i korištenje prirodoslovnih procesa. PISA koristi tri glavna konteksta: život i zdravlje, Zemlja i okoliš te znanost i tehnologija.
FINANCIJSKA PISMENOST (PISA je definira kao: znanje i razumijevanje financijskih koncepata te uključuje vještine, motivaciju i samopouzdanje za primjenu takvog znanja i razumijevanja. Cilj financijske pismenosti je donošenje učinkovitih odluka u nizu različitih financijskih konteksta kako bi se poboljšala financijska dobrobit i pojedinaca i društva te omogućilo svakome da sudjeluje u ekonomskom životu.
MEDIJSKA PISMENOST (Uobičajena je definicija medijske pismenosti: sposobnost pristupa, analize, vrednovanja i odašiljanja poruka posredstvom medija. Krešimir Mikić medije definira kao prijenosnike humanih poruka, ideja i vrijednosti.)
DIGITALNA PISMENOST (Hrvatski Nacionalni okvirni kurikulum digitalnu pismenost naziva digitalnom kompetencijom i definira je kao: „osposobljenost za sigurnu i kritičku upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije za rad, u osobnomu i društvenomu životu te u komunikaciji. Njezini su ključni elementi osnovne informacijsko-komunikacijske vještine i sposobnosti: upotreba računala za pronalaženje, procjenu, pohranjivanje, stvaranje, prikazivanje i razmjenu informacija te razvijanje suradničkih mreža putem interneta."
MULTIKULTURALNA PISMENOST (dio je kulturalne pismenosti - razumijevanja kako zemlje, religije, etničke grupe, tradicionalna vjerovanja, simboli, običaji i usmena tradicija utječu na stvaranje, spremanje, zaštitu, arhiviranje, postupanje s informacijama te širenje informacija i znanja korištenjem tehnologija. Multikulturalna se pismenost odnosi na razumijevanje drugih i drukčijih za uspješno uspostavljanje dijaloga među kulturama.
Definicija pismenosti, kako vidimo, drastično se promijenila u odnosu na ono s poznavanjem slova i čitanjem. Da nas danas tko pita jesmo li pismeni ili samo prividno pismeni, poprilično bismo se zamislili kako odgovoriti na to pitanje, zar ne?
Piše: Dinka Juričić, Školski portal
Izvor: https://www.skolskiportal.hr/kolumne/kako-motivirati-ucenike/svijet-prividno-pismenih/
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Odgoj i obrazovanje |
> AZOO |
> Carnet |
> e-matica |
> Gvozd |
> HRskole |
> MZOŠ |
> Nacionalni centar za... |
> Net u školi |
> Portal za škole |
> Priručnik za učenje |
> Suradnici u učenju |
> Ured pravobranitelji... |
> Zbornica |
Sigurnost na Internetu |
Zabavno i poučno |
Mediji i informiranje |
> Bug |
> Drvo znanja |
> Enter |
> National Geographic |
> Školske novine |
> Zvrk |
No title
Odabrani udžbenici 2021.-2022..pdf
Dodatni obrazovni materijali 2021.-2022..pdf
Odabrani udžbenici 2021.-2022..pdf