2013-11-22 10:58:41

21.11. Svjetski dan televizije

 

 

 

 

Povodom obilježavanja Svjetskog dana televizije učenici 4. razreda naučili su koje su dobre i loše strane televizije, te koje su televizijske emisije namjenjene djeci.

Iz medijske kulture pogledali smo animirani film Krava na mjesecu, jedinog hrvatskoga oskarovca, Dušana Vukotića.

                              

                           Učenici gledaju crtani film Krava na mjesecu.

                   

                         Učenici nakon pogledanog crtića rješavaju listić.

               

 Televizija nije ni sasvim dobra ni sasvim loša.

Televizija ima neke loše strane:

1. Stvara ovisnost

Već oko treće godine života možemo kod neke djece govoriti o ovisnosti o televiziji. To se najčešće dešava kao produkt umirivanja djece, kad roditelji serviraju TV sadržaj kako bi kupili vrijeme za neke svoje aktivnosti ili jednostavno omogućili mir u kući.

2. Dokazano utječe na pretilost

Televizija potiče neaktivnost, sjedenje, a često i kompulzivno jedenje grickalica. Pretilost potiču televizijske reklame i ostali sadržaji koji nezdravu hranu prezentiraju kao primamljivu, ukusnu i socijalno poželjnu.

3. Narušava zajedništvo obitelji

U obiteljima gdje se redovito gleda televizija manje se čita, razgovara, manje igraju društvene igre…Postoji bojazan da, kao posljedica ovisnosti o televiziji, stajališta djece više neće biti toliko pod utjecajem obitelji i prijatelja koliko medijskih poruka, nametnutih vrijednosti i virtualne slike svijeta.

4. Potiče na kupovinu

Najčešće proizvoda koji uopće nisu potrebni. Djeca su posebno osjetljiva na reklame, a njihova moć uvjeravanja roditelja da im kupe određen proizvod upravo je najjače oružje koje marketinški stručnjaci koriste.

5. Potiče na nasilje

Djeca su u razdoblju kad tek uče što je dobro a što zlo. Znate li da djeca već u dobi od 14 mjeseci oponašaju ono što vide na televiziji. Jedan od utjecaja kojem mogu biti neselektivno izloženi su crtići, muzički spotovi, filmovi koje gledaju. Djeca najlakše uče oponašanjem te su psiholozi utvrdili da izloženost agresivnim scenama u crtićima zasigurno povećava agresivno ponašanje u djece. Razmislite koliko nasilja sadrže i neki djeci omiljeni crtići, npr. Ptica trkačica je po ocjeni stručnjaka jedan od najnasilnijih crtića u kojem nije toliko upitno što je nasilno, već je za djecu posebno opasno što samo nasilje nema nikakvog smisla.

Gledajući nasilje djeca mogu postati manje osjetljiva na patnje drugih, mogu se početi bojati svijeta oko sebe, dobiti netočnu sliku o količini nasilja koje postoji u realnom svijetu.

6. Fizički je vrlo naporna

Psiholozi su mišljenja da je gledanje televizije za predškolsko dijete veoma naporna aktivnost. Dok gleda crtić ili film, djetetu su napeti svi mišići, ubrzan mu je rad srca, a tijelo mu je usprkos tomu pasivno. Takva uključenost dovodi do stresa, uznemirenosti i vrlo intenzivnog doživljavanja koje predškolsko dijete može podnijeti tek u manjoj mjeri. Mogli bismo reći da gledanje TV-a za dijete predstavlja dodatni stres koji se može manifestirati u obliku hiperaktivnosti. Zanimljivo je da djeca koja u ranoj dobi previše vremena provode pred televizorom, kao sedmogodišnjaci imaju značajnih problema s koncentracijom.

Televizija ipak ima i neke dobre strane:

1. Donosi informacije

Televizija je medij koji izvrsno prenosi informacije, bilo da se radi o prekrasnim čudima prirode, ljudskim dostignućima ili putovanjima u svemir. Moramo priznati da smo od televizije puno toga i naučili.

2. Pomaže učenju stranog jezika

Postoje neke studije koje pokazuju povećanje rječnika stranog jezika u djece predškolske dobi.

3. Dobri edukativni programi potiču daljnje učenje

Televizijski program može potaknuti interes u djeteta za istraživanjem činjenica, razgovor ili ga potaknuti na neku novu aktivnost.

4. Potiče na promišljanje svijeta

Kako dijete raste, moći ćete TV slike i događaje koristiti kao polazišnu točku za mnoge rasprave o vrijednostima, seksualnosti, korištenju alkohola/droga i sl. Televizija je i najmoćniji medij koji prenosi slike mnogih problema s kojima se današnja društva susreću, omogućujući na taj način širenje svijesti o mnogim problemima današnjice.

 

  Birajte pažljivo

Najvažnije je pažljivo odabrati program koji će djeca gledati. Metaforički, o televiziji se može razmišljati kao i o hrani (ali ne u smislu da je neophodna za život). Nije sva hrana dobra za zdravlje, posebno za dječje zdravlje. Stoga roditelji trebaju odabirati hranu s najboljim nutritivnim sastojcima, izbjegavati previše šećera i brzu hranu. Slično je i s televizijom – treba pažljivo odabrati duljinu gledanja, vrstu programa te sadržaj.

Ako trebate prijedloge za neke korisne TV sadržaje, ovdje je i popis emisija, serija i crtanih filmova koje mogu biti korisne za djecu:

Primjerice, u emisiji Sesame Street postoje sadržaji za sve uzraste, za školsku djecu to je serija Dr. Quinn – žena Vrač – puna je sadržaja koji može poučiti moralu i obiteljskim vrijednostima, Moje tijelo (Il était une fois… la vie) – francuska crtana serija o ljudskom tijelu u kojoj je na vrlo pristupačan i zanimljiv način prikazan razvoj tijela, vitalne funkcije, rad organa, obrana organizma od bolesti i sl. Zatim, Lucky Luke koji može potaknuti kritičko i analitičko mišljenje. Crtić Sandokan u kojem se može mnogo naučiti o dalekim zemljama, Wild Kingdom – dokumentarna emisija o divljini i životu divljih životinja, Djevojčica iz budućnosti koja potiče na ekološko osvještavanje.

Za nešto mlađe tu je Dora istražuje, Leteći medvjedići te Fifi i cvjetno društvo – crtane serije u kojima uz nove stvari, djeca uče i moralnom rasuđivanju, svijetu oko sebe, važnosti čuvanja okoliša, prijatelja i sl.

A za najmlađe, koji tek uče nove riječi, boje i brojeve – Miffy, Vrijeme je za Timmy, Pepa Praščić, Hello Kitty i slični jednostavni crtići. Tako djeca uviđaju kako učenje može biti zabavno te im može ući u naviku tražiti više novih informacija.


Osnovna škola Gvozd