2018-09-07 12:40:18 Međunarodni dan pismenosti 2018.
Tema: Pismenost i razvoj vještina
Međunarodni dan pismenosti obilježava se 8. rujna svake godine, a utemeljio ga je UNESCO davne 1967. godine, s ciljem promoviranja važnosti učenja i pismenosti, ali i osvješćivanja javnosti o problemu nepismenosti koji još uvijek pogađa veliki dio svjetskog stanovništva. Pismenost je jedno od temeljnih ljudskih prava. Obuhvaćeno je pravom na obrazovanje i predstavlja temelj za stjecanje znanja, osoban razvoj pojedinca i napredak društva u kojemu živimo. Pismenost je apsolutno nužan preduvjet društvenoga i osobnoga razvoja. Ovogodišnja tema „Pismenost i razvoj vještina“ naglašava integrirane pristupe koji istodobno mogu podržati razvoj pismenosti i vještina koje će u konačnici poboljšati život i rad ljudi, te doprinijeti pravednim i održivim društvima.
Definicija pismenosti i nepismenosti se u posljednjih dvadesetak godina drastično promijenila. Sve je zakuhao Alvin Toffler onom antologijskom definicijom nepismenosti s kraja prošloga stoljeća: „Nepismeni 21. stoljeća neće biti oni koji ne znaju čitati i pisati, već oni koji neće znati učiti i dopuniti ili obnoviti svoje znanje.” Najozbiljniji signali da nešto ne štima s obrazovnim sustavima uvijek dolaze s tržišta rada. A globalno tržište rada suočilo se s golemim brojem školovanih mladih ljudi koji su samo prividno pismeni: odlično čitaju i pišu, ali su funkcionalno nepismeni, nesposobni pročitati i/ili kreirati složenije nelinearne podatke (tablice, grafikone, karte...) razumjeti i ispuniti formulare, sastavljati i pratiti protokole..., točnije: nesposobni su za cjeloživotno učenje. Sedam vrsta informacijske pismenosti: ČITATELJSKA PISMENOST (PISA je definira kao „razumijevanje i korištenje pisanih tekstova, razmišljanje o njima i angažman prilikom čitanja radi postizanja osobnih ciljeva, razvoja vlastitog znanja i potencijala te aktivnog sudjelovanja u društvu“.) MATEMATIČKA PISMENOST (PISA definira osam kompetencija matematičke pismenosti: Matematičko mišljenje i zaključivanje; matematičko argumentiranje; komunikaciju; modeliranje; postavljanje i rješavanje problema; prezentiranje; korištenje simbola, formalnog i tehničkog jezika i operacija; korištenje alata i tehnologija). PRIRODOSLOVNA PISMENOST (PISA je definira trima makrokonceptima: prirodoslovno znanje ili koncepti - znanje iz prirodoslovlja i znanje o samoj znanosti; prirodoslovni procesi – sposobnost pronalaženja, tumačenja i djelovanja na temelju dokaza: opisivanje, objašnjavanje i predviđanje prirodoslovnih pojava, razumijevanje znanstvenog istraživanja te tumačenje znanstvenih dokaza i zaključaka; prirodoslovni konteksti – primjena prirodoslovnog znanja i korištenje prirodoslovnih procesa. PISA koristi tri glavna konteksta: život i zdravlje, Zemlja i okoliš te znanost i tehnologija. FINANCIJSKA PISMENOST (PISA je definira kao: znanje i razumijevanje financijskih koncepata te uključuje vještine, motivaciju i samopouzdanje za primjenu takvog znanja i razumijevanja. Cilj financijske pismenosti je donošenje učinkovitih odluka u nizu različitih financijskih konteksta kako bi se poboljšala financijska dobrobit i pojedinaca i društva te omogućilo svakome da sudjeluje u ekonomskom životu. MEDIJSKA PISMENOST (Uobičajena je definicija medijske pismenosti: sposobnost pristupa, analize, vrednovanja i odašiljanja poruka posredstvom medija. Krešimir Mikić medije definira kao prijenosnike humanih poruka, ideja i vrijednosti.) DIGITALNA PISMENOST (Hrvatski Nacionalni okvirni kurikulum digitalnu pismenost naziva digitalnom kompetencijom i definira je kao: „osposobljenost za sigurnu i kritičku upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije za rad, u osobnomu i društvenomu životu te u komunikaciji. Njezini su ključni elementi osnovne informacijsko-komunikacijske vještine i sposobnosti: upotreba računala za pronalaženje, procjenu, pohranjivanje, stvaranje, prikazivanje i razmjenu informacija te razvijanje suradničkih mreža putem interneta." MULTIKULTURALNA PISMENOST (dio je kulturalne pismenosti - razumijevanja kako zemlje, religije, etničke grupe, tradicionalna vjerovanja, simboli, običaji i usmena tradicija utječu na stvaranje, spremanje, zaštitu, arhiviranje, postupanje s informacijama te širenje informacija i znanja korištenjem tehnologija. Multikulturalna se pismenost odnosi na razumijevanje drugih i drukčijih za uspješno uspostavljanje dijaloga među kulturama. Definicija pismenosti, kako vidimo, drastično se promijenila u odnosu na ono s poznavanjem slova i čitanjem. Da nas danas tko pita jesmo li pismeni ili samo prividno pismeni, poprilično bismo se zamislili kako odgovoriti na to pitanje, zar ne? Piše: Dinka Juričić, Školski portal Izvor: https://www.skolskiportal.hr/kolumne/kako-motivirati-ucenike/svijet-prividno-pismenih/
|
Osnovna škola Gvozd |